Några läsarfrågor

Det ramlar in massa frågor på bloggen och mailen varje dag, försöker hålla efter att svara på alla frågor så gott det går. Antingen svarar jag i kommentarsfältet, skickar ett mail eller skriver ett inlägg. Här kommer ett samlat inlägg med några kortare frågor.

I detta inlägg kan ni leta och hitta svaren på nästan alla frågor.



Jag ska köpa en ny systemkamera men vet inte riktigt vilken. Har du några tips?
- För några dagar sedan gjorde jag en kamera och objektivguide. Den finns att läsa här. Där tipsar jag om bra instegskameror och lite fler avancerade modeller, samt objektiv såklart.

Undrar om du tycker det är stor skillnad mellan 5D:an och 40D:an som du har?
- Klart att det är stor skillnad. 5D är fullformat medans 40D har cropsensor, ett inlägg som visar skillnaden på fullformat och crop finns här. 5D har även bättre brus.


Foto: Jag

Vilken underbar blogg! Hur länge har du hållit på med fotografering?
- Jag började fotografera med kompaktkamera under -06. Julen 07 fick jag min första systemkamera, porträtt har jag fotat snart i två år.

Har en liten fråga som jag kom på nu när jag läste detta, vad använder du dig av för metod för att kunden ska få välja ut sina bilder? Jag använder för tillfället mig av frontweb, men där kan kunden kopiera bilderna, har sett att jag redan blivit drabbad av det...tänkte om du har något bättre sätt?
- Jag har skrivit ett inlägg om det här, ett sätt som funkar väldigt smidigt.

Kommentarer
Postat av: Linn

Jag använder mig också av frontweb men där kan kunderna som sagt kopiera bilderna ja.. inte alls bra! Har inte du råkat ut för nått sånt?

2010-08-25 @ 20:59:23
URL: http://lhfoto.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Frontweb är smidigt tycker jag! Jag brukar ladda upp lågupplösta bilder med logotype på. Så även om kunderna kopierar bilderna så ger det dom inte så mycket användning för dom.

2010-08-26 @ 10:30:40
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

*

*

Svar till Jeni: Det var också ett bra sätt, ska absolut komma ihåg det om någon frågar :)

*

*

2010-08-26 @ 12:22:40
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0