Svar - företag del 1

Hur är det att driva ett eget företag?
- Att ha ett eget företag är verkligen jätteroligt. Jag älskar allt som har med fotograferandet att göra, då även företaget. Men det är väldigt mycket jobb och datum man måste ha koll på, alla papper ska skickas in i tid samt att man måste hålla på med bokföringen samt skicka ut fakturor.

Innan man har lärt sig hur allting fungerar är det väldigt krångligt, man måste verkligen lägga ner tid på att lära sig. Det är viktigt att allting blir rätt, med skatter och liknande. Jag har gått på en föreläsning om eget företagande samt att jag har läst på mycket hemma, men fortfarande är det många saker som jag inte riktigt har kläm på!

Ett tips till alla som funderar på att starta eget: jag tycker bara att man ska starta om fotograferandet är något som man planerar att hålla på med på heltid. Att bara ha det som en hobbyverksamhet kan tyckas lite onödigt då ett företag är ett heltidsjobb. Självklart kan man ha ett jobb på sidan om till en början, man måste ju känna sig för lite. Som det är för mig just nu, så har jag inget jobb på sidan om. Jag skulle helt enkelt inte hinna med det!

Hur går det till när man startar ett företag?
- Man fyller i papper som man skickar till Skattemyndigheterna.



Hur vet man vilka priser som är rimliga?

- När jag satt mina priser kollade jag runt på andra fotografers hemsidor och tittade vad dom tog betalt. Sen får man tänka på att vara rätt låg i början, och höja eftersom.

Är det svårt att ha disciplin och motivation att få jobb gjort när man jobbar hemifrån?
- Det är väldigt lätt att man gör tusen saker samtidigt som man sitter och redigerar, men jag brukar avsätta tider som jag bara redigerar, svarar på mail och liknande. Annars går det faktiskt väldigt bra att redigera och hålla på med annat samtidigt, ingenting som har hindrat mig. Men klart att man får mer gjort om man bara koncentrerar sig på en sak.

Jag sitter alltid uppe med Photoshop så jag småjobbar mest hela tiden, men det känns aldrig jobbigt och det är ju huvudsaken.

Kommentarer
Postat av: Fabian

jättebra svar till alla som undrar! =)

2009-12-25 @ 18:16:50
URL: http://photobyfabbe.blogg.se/
Postat av: linnea

jättefin blogg:D!

2009-12-25 @ 19:06:52
URL: http://linneaasplace.blogg.se/
Postat av: TESCHO - Webbdesign och mycket mer

Bara ett tips som du kan tipsa de som funderar över priser; Svenska Fotografernas Förbund (www.sfoto.se) har lagt upp prisförslag (om jag kommer ihåg rätt). De tar iaf upp ämnet :)

2009-12-25 @ 21:26:51
URL: http://tescho.se
Postat av: M A D E B Y M E - F O T O

Ang priser, Skaffa BLF prislista, gå inte på vad andra fotografer tar i betalt.. Varje kund är specifik, Sj anpassar jag mina priser till kunden..

Ibland tar jag kanske 300kr/h, eller som jag gjorde i augusti tog 1470kr/h.



Men helt rätt att man börjar med låga priser och sedan arbetar sig uppåt.. :)

2009-12-25 @ 21:29:48
URL: http://madebyme.tjofs.se
Postat av: Fotograf MissJeni

Haha, skönt att höra att det är fler som alltid jobbar i photoshop ;)

2009-12-28 @ 13:26:47
URL: http://jeni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0